20 oktober 2009

Inför höstlovet


”Upprepning är ett i mitt tycke så gott som osvikligt kriterium på en mönstervävnads värde, lika väl som att en visa ska tålas att sjungas genom flera verser.” Så skriver
Märta Måås-Fjetterström i ett brev till Carl Malmsten 1940

Så sant, så sant....gäller även för trädgårdsplanering.

Nästa vecka vid denna tiden sitter Ebba och jag på tåget mot Stockholm. Ebba har höstlov och därför åker vi till Stockholm i 3 dagar. En dag ska vi vara kulturella och bl a besöka Nationalmuseum och Liljevachs. Just nu pågår det en utställning av Märta Måås på Liljevalchs. Märta Måås atelje ligger i Båstad och det är ju våra hemtrakter. Det är också flera av väverskorna som jag känner och det är ju också spännande att veta vem som gjort handarbetet.
Märta Måås grav i Båstad har fått en ny plantering i år (planerad av mej). Jag har dock inte hunnit åka och titta på det färdiga resultatet men jag hoppas att det ser bra ut.
Oj va mycket Måås det blev i detta inlägget, bästa att önska er en härlig tisdag innan det flyger in en matta här också..

3 kommentarer:

Med fingrarna i (j)orden sa...

Mycket klokt sagt av Märta! Jag borde åtminstone ta mig till hennes ateljé i Båstad någon gång, och kanske också till hennes grav. Var finns den?
Eva

Anna tassar in.. sa...

Aha...så du ska till huvudstaden...mmmm det är nice..jag har ju en son där som jag ganska ofta besöker..och det är ju alltid kul med en stund i den vackra stan..

Så du och Märta kommer så pass bra överens...härligt..hon verkar ha varit en fena på att väva du..jag googlade lite..kan tro att den utställningen kommer roa dig..

Men du... jag och getmannen i Båstad känner en viss gemenskap :)vet du vad jag menar..jag såg honom i somras på min tour i dina trakter..

Jag blev som lite förälskad i honom..

Anna tassar in.. sa...

Hello there Madame..

Nu ska du genast knalla över till Filipendulska webbsajten för där finns både det ena och det tredje som är till bara för dig och ingen annan..

Varsågod :D