28 januari 2011

Surdeg.....hjälp!

Jag läste i en bok om surdeg...blev inspirerad. Men det funkar inte!! Det ska bubbla och leva ett eget liv liksom. Men det gör den inte.



Temperaturen skulle vara 24 grader....men det har vi sällan eller aldrig i vårt hus.

Har någon ett tips....för jag vill ju gärna göra ett försöka. Kanske någon har ett recept att dela med sig av som är enklare än det jag hittade. I det receptet var det noga med grammen....väga hit och väga dit.



Jag har bara en gammal hushållsvåg......så nog behöver jag hjälp alltid.

12 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Vilken vacker våg!!!
Jag har aldrig gjort surdeg men har tänkt många gånger, det hinns bara inte med. Om du har ett skåp ovanpå kylen kanske det kan funka, brukar ju vara lite varmare där.
Lycka till!
Ha en fin fredag!
Kram Eva

Herr Nilssons Fru sa...

Surdeg...nix de har jag aldrig testat o ska den ha så varmt .....de har aldrig vi heller, man kan ju inte gå inne o svettas...!! Har man så varmt inne får man ju en köldchock när man går ut..för nu ligger de ju på en massa minusgrader där ute.

Underbar hushållsvåg du har, jag har bara sånna där vanliga nyare trista, inte de minsta charmiga.

Kramiz o go fredag.

4U2 sa...

Skulle önska jag hade. Hoppas du får bra tips!

skifferhuset sa...

Ja inte har jag lyckas med surdeg, blev bara en klump av allt *ler* sedan gav jag upp.... Vilken underbar våg! Ha en fin helg! Kram Iréne

bloggtant sa...

Gå in här och kolla
http://paindemartin.blogspot.com/

Anna tassar in.. sa...

Hmmmm...så synd..har du gett den tid? Det brukar ta ett tag innan den börja leva..typ några dagar eller så..jag har aldrig misslyckats vad jag minns ..jag tror på tiden Carro..

britten sa...

surdeg har jag aldrig lyckats med...du jag tycker mig se vad du har för filmer härnere....bra....filmer franska filmer....Ha en fin helg...

mammaxtre sa...

Sorry, men jag är ingen bakmor. Hoppas ngn annan kan hjälpa dig. Surdeg är gott :-)

Suss sa...

Jag har aldrig funderat över att det skulle kunna krångla med en surdeg. Rör ihop och ställ det uppepå kylskåpet eller på/vid ett element. Lycka till, för brödet blir jättegott med surdeg i och nyttigt är det också. Trevlig helg

annika sa...

Har heller aldrig testat men har känt mig sugen på det.
Ha en skön helg.
Nu är fredan slut och ögonen är trötta.

Kram
annika

Anonym sa...

Tänk, surdeg har jag aldrig testat... och jag tror inte jag gör det heller:) Det finns ju så många andra goda brödrecept...

Må gott och lycka till med ditt bakande.
Kram Eva-Mari

soffie sa...

tyvärr kan jag inte hjälpa dej har aldrig bakat surdegsbröd,hoppas du får ordning på det,
kram