30 juli 2009

Alla mina olivträd

Fyra olivträd har jag och alla har sin egen historia:

Det som senast kommit till gården är detta ståtliga träd. Det är också det som har svårast att trivas. Många gula blad har det blivit i år och jag vet inte vad det är för fel. Kanske regnar det för mycket. Nu har jag i alla fall flyttat ut det från uteplatsen men det verkar inte må riktigt bra ändå tyvärr.Detta är alltså det träd som jag pysslar med mest av mina olivträd. Vi får se om det gör någon nytta.
Detta olivträd inköptes i fjol och tappade i princip alla blad i vintras när det åkte in och ut allt efter väder. Stod länge i Antons rum som inte hade någon värme (nästan) och började då skjuta jättelånga skott som sedan frös när jag flyttade ut det för tidigt på vår-vintern. Nu är det bara så fint med massor av nya gröna blad. Jag tror faktiskt att det trivs. Det blev en rörig bild på detta vackra träd med sladden till grilltändaren hängande i bakgrunden, inte särskilt snyggt. Men det får ni bortse ifrån.

Detta är det allra minsta olivträdet inköpt i år när det var någon kampanj för medelhavsväxter på Blomsterlandet. Tror det var ganska billigt. Det har i sommar också blivit jättefint och har både blommat och satt massor av små olivämnen.

Till sist detta olivträd som nog är det som växt allra mest. Efter att ha haft det inne i rumstemperatur i vårt tv-rum i vinter var det inte mycket att hurra för när det flyttades ut i våras. Men nu, friskt och grönt och det växer som bara den. Trädet har en bra storlek och passar både ute och inne. Det har två gånger drabbats av ulllöss men båda gångerna har jag lyckats göra det friskt igen.

Ja det var alla träden. Vissa i familjen tycker att det är fånigt med träd som inte kan planteras i marken utan måste tas in på vintern men jag älskar mina olivträd och lägger gärna ner jobbet att flytta in träden för att få njuta av medelhavsprakten under sommaren. Nu ger det sig bara var jag ska ha dem i vinter eftersom samlingen ju utökats med ett som är betydligt större än de jag hade tidigare. Det tål att fundera på!

Inga kommentarer: